Onderwijsvernieuwing (in slechts drie stappen)

 

Wie vindt dat het goed gaat met het onderwijs? De afnemers niet, dat wil zeggen de leerlingen en de studenten. De aanbieders ook niet, dat wil zeggen de onderwijzers en de docenten. En ook de bestuurders zijn zo niet tevreden. Kortom niemand vindt dus dat het zo goed gaat. Hoe kunnen we het onderwijs dan wel weer leuk maken voor alle betrokkenen?

 

Zoals altijd is de oplossing ook hier opvallend eenvoudig. In slechts drie stapjes is ook dit (vermeende) probleem voor eens en voor altijd de wereld uit.

 

Stap 1: Vervang leerplicht door ontwikkelrecht

Op dit moment geldt voor iedereen van de vijfde tot de achttiende verjaardag de zogeheten leerplicht. Feitelijk is dit echter niets anders dan een aanwezigheidsplicht, waarbij de leerplichtige verplicht aanwezig dient te zijn bij een erkende onderwijsinstelling. Door eenvoudigweg deze plicht af te schaffen en daarvoor in de plaats het ontwikkelrecht van ieder individu te bekrachtigen wordt de angel uit het huidige onderwijsprobleem gehaald.

 

Stap 2: Stop centrale financiering van de scholen en universiteiten

Op dit moment worden de onderwijs- en onderzoeksinstellingen centraal gefinancierd vanuit het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Hoewel de diensten van deze instellingen niet door dit ministerie worden afgenomen, zien deze instellingen OCenW wel als hun belangrijkste klant. Dat is een merkwaardige en vooral onwenselijke situatie. Daarom zorgt deze tweede stap ervoor dat deze oneigenlijke klant/leverancier-relatie wordt opgeheven.

 

3. Geef ieder kind een eigen ontwikkelfonds

In plaats van het geld aan de onderwijsinstellingen te geven, geeft het Ministerie voortaan het geld aan iedereen persoonlijk. Met persoonsgebonden budget mogen zowel kinderen als volwassenen zelf hun ontwikkeling vorm en inhoud geven. Wil je jezelf ontwikkelen door iedere dag van negen tot vijf in een leerfabriek door te brengen, dan mag dat. Maar kies je ervoor om bijvoorbeeld via een week in Frankrijk alles te leren van de werking van het bewustzijn, dan mag dat ook. Iedereen wordt daarin volledig vrijgelaten. Hoe, waar en wanneer het eigen ontwikkelbudget wordt besteed, dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.

 

Nou, wat vind je van deze oplossing?

Moeilijk? Nee

Uitvoerbaar? Ja

Nadelen? Alleen voor de mensen die nu geen toegevoegde waarde leveren.

 

Zeist, donderdag 5 april 2012

Johan Oldenkamp

 

Pateo.nl